Hva er Lean?
Å jobbe ut i fra Lean prinsippene vil enkelt sagt medføre, at en gjennom involvering og samspill med alle medarbeidere, driver et systematisk forbedringsarbeid med kundens behov i fokus. Det vil si at vi leverer akkurat det kunden vil ha, når kunden vil ha det. Vi har fokus på kontinuerlige forbedringer gjennom teamarbeid. Med denne måten å jobbe på, oppnår en økt kundetilfredshet, økt medarbeidertilfredshet, høyere tilstedeværelse og lavere skadefrekvens.
Tenker vi oss tidslinjen fra en kunde bestiller en vare eller en tjeneste til vi får pengene i hånden, skal vi gjøre det som er mulig for å redusere denne tidslinjen. Det gjør vi ved å ta vekk ikkeverdiskapende arbeide, på Lean språket kaller vi det å fjerne sløsing. Under finner du eksempler på sløsing:
- Venting- Hvor mye tid går med på å vente?
- Bevegelser- Hvor er ting plassert? Brukes det unødvendig mye tid på å bevege seg?
- Overarbeide- Er det nødvendig at understellet på bilen din er skinnende blankt?
- Overproduksjon- Er det nødvendig å bruke tid på å produsere mer enn man selger?
- Lager- Hvor mye trenger man på lager? Å ha varer på lager koster.
- Omarbeide- Hvor mye tid går med på å rette opp igjen feil?
- Transportering- Hvor mye tid går med til å transportere produkter eller mennesker?
- Uutnyttet kreativitet- utnyttes de menneskelige resursene godt nok?